Jag har älskat Star Trek sedan jag var liten och såg fram
emot att se den nya filmen som hade premiär i veckan. Jag tyckte att den första
JJ Abrams-filmen var helt okej och tänkte att den nya kanske kunde bli snäppet
bättre. Den hade ju budgeten, skådisarna, de nördiga filmskaparna och alla
förutsättningar för att bli en bra Star Trek-film. Dessutom gillade jag Abrams
förra film Super 8 jättemycket. Men jag har nog aldrig blivit så besviken på en
film någon gång. Ledsen, till och med. Så pass att jag måste skriva av mig, så
illa är det. Jag hade många problem med den här filmen men här är de största
tre. Ursäkta om jag formulerar mig konstigt men det här gick inte att skriva i
annat än affekt.
SPOILER ALERT HÄRIFRÅN!
-
Uniformerna. Tog det slut
på tyg?
När besättningen klev ombord på Enterprise började jag
ana oråd. Kvinnorna saknade nämligen ärmar på sina uniformer. Och mycket
riktigt, när det visades en helbild på en grupp karaktärer hade kvinnorna
minikjol. Först tänkte jag att det kanske gick att försvara med att kvinnorna i
originalserien hade uniformer som skulle visa hud och att det vore logiskt att
de hade liknande utstyrsel några år dessförinnan. Men sen kom jag på att JJ
Abrams lät de nya Star Trek-filmerna utspela sig i ett parallellt universum för
att kunna ta sig friheter med mytologin och tidslinjen. Det är ju ett utmärkt
tillfälle att skaka av sig sexismen från sextiotalet och i stället köra på de
könsneutrala uniformerna från de senare serierna? Kira Nerys, någon? Jadzia Dax?
Kanske till och med låta de kvinnliga karaktärerna vara mer än ögongodis? Sen kom
katastrofscenen med Kirk som tjuvkikade på Carol Marcus i skytteln. Tack så
mycket och ridå.
-
Uhura. Vad har ni inte fattat?
En av de mest betydelsefulla karaktärerna i tevehistorien
är Nyota Uhura. Det har skrivits massor om djärvheten att ha en svart kvinna i
en huvudroll på amerikans TV i mitten på sextiotalet. Många känner till att
Nichelle Nichols ville sluta spela Uhura efter första säsongen men blev
övertalad att fortsätta av Martin Luther King, eftersom karaktären hade en
sådant enormt värde för medborgarrättsrörelsen. Och okej, skildringen av Uhura har inte alltid
varit superfräsch ur ett könsrollsperspektiv (fjäderdansen i öknen, hallå?) men
här har ju återigen JJ Abrams chansen att göra något riktigt bra av en
supersmart, cool karaktär. Men vad händer? Hon blir ihop med Spock. Det i sig
behöver inte vara ett problem men nu har vi plötsligt en Uhura som har som enda
funktion att driva den manliga karaktären Spock framåt i stället för att driva
handlingen i filmen. När Uhura, numer spelad av Zoe Zaldana, äntligen får kliva
upp och göra något, försöka förhandla med klingonerna på klingon pga språkgeni,
då får vi henne filmad bakifrån så rumpan ska synas riktigt ordentligt. Hon
hinner växla några ord med de fientliga klingonerna innan det blir nödvändigt
för männen att rädda henne. Nästa tillfälle för Uhura att göra något kommer i
slutet av filmen då hon ska rädda Spock. Men det blir samma sak då. I stället
för att faktiskt göra något som för handlingen framåt blir hon nerbeamad för
att få Spock att tänka till. Slate har skrivit bra om det hela här.
-
Khan.
Men in i mörkret är precis var JJ Abrams har tagit Star Trek i och med den här filmen och jag hoppas att det bara är tillfälligt. Varannan film bra, varannan dålig, ni vet? Det här må vara en spektakulär actionfilm, en summer blockbuster för massorna. Men ”Into Darkness” är inte Star Trek.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar